Toelichting op de begroting 2024

Vrijwillige Bijdrage 2024

De begroting 2024 sluit met een resultaat van € 8.465 negatief. Het operationele resultaat is € 36.625 negatief.

Restauratiefonds

Het CvK heeft sinds lange tijd weer een begroting zonder allerlei financiële zaken rondom de restauratie. Deze is officieel in 2023 positief afgerond waarvoor we zeer dankbaar zijn. Er is nog een positief bedrag hiervan wat in het Restauratiefonds staat gereserveerd. Er zal in de naloop van het vernieuwen van de installaties, energie e.v. nog een bedrag onttrokken worden vanuit dit bestemmingsfonds.

Opbrengsten en baten

We ontvangen geen opbrengsten uit stichtingen, kassen en fondsen en geen subsidies en bijdragen meer voor de restauratie van de Kerk. De inkomsten levend geld is stabiel.

Uitgaven en kosten

De kosten kerkelijke gebouwen worden dit jaar niet meer beïnvloed door de restauratie en laten de jaarlijkse reguliere kosten zien van onderhoud, belastingen, verzekeringen, energie en water en dotaties aan de onderhoudsvoorziening.

Mutaties

Het College van Kerkrentmeesters onttrekt € 6.000 van de bestemmingsreserves ten behoeve van de stijging van het energieverbruik en € 12.500 voor de bekostiging van de zonnepanelen. We vertrouwen dat de gemeente zich ook nu weer verbonden weet en verantwoordelijk voelt voor de opdracht die we als Hervormde Gemeente hier in Zegveld hebben.

Financieel overzicht

Wilt u een financieel overzicht van de begroting 2024 zien? Deze treft u op pagina 3 van de papieren versie van de folder Vrijwillige bijdrage 2024.